OPERATORZY

Jan Laskowski

„Na planie Ostatniego dnia lata nie było żadnego sprzętu. (…) Mieliśmy tylko statyw. Potem morze wyrzuciło coś w rodzaju drewnianego kozła i drabinę. Położyliśmy drabinę na koźle i mieliśmy tzw. kran. Janek [Laskowski] leżał z kamerą po jednej stronie drabiny, a reżyser...

Więcej

Piotr Lenar

W autorze zdjęć filmowych Piotrze Lenarze wybitny reżyser Jan Jakub Kolski, który sam z wykształcenia jest operatorem, znalazł idealnego współtwórcę warstwy wizualnej swoich najważniejszych filmów, porównywanych z iberoamerykańskim realizmem magicznym. Spośród nich na...

Więcej

Ryszard Lenczewski

Operator dwóch filmów z programu Akademii Polskiego Filmu – Wielkiego biegu Jerzego Domaradzkiego (1981, prem. 1987, TV) i Nad rzeką, której nie ma Andrzeja Barańskiego (1991) – Ryszard Lenczewski  podaje na swojej stronie internetowej (www.ryszardlenczewski.pl), że jest...

Więcej

Stanisław Lipiński

Mimo iż okres między wojnami światowymi trwał tylko dwadzieścia lat, okazał się wystarczająco długi,  by nastąpiła w nim wymiana pokoleń. Stanisław Lipiński (rocznik 1909) należał właśnie do drugiej, młodszej generacji autorów zdjęć filmowych w międzywojennej kinematografii...

Więcej

Jerzy Lipman

Jeden z najwybitniejszych autorów zdjęć filmowych w dziejach kinematografii polskiej, pierwszy tak utalentowany operator, jaki objawił się w niej po drugiej wojnie światowej.

Jerzy Lipman uchodzi za współtwórcę Polskiej Szkoły Filmowej. Do jej rozkwitu przyczynił się na...

Więcej

Stanisław Loth

Jeden z czołowych autorów zdjęć filmowych w kinie polskim lat 60. i 70. XX w. Pozycję tę zapewniły mu m.in. filmy z repertuaru Akademii Polskiego Filmu – czarno-biały dramat okupacyjny Stanisława Różewicza Świadectwo urodzenia (1961) i barwny dramat społeczny Kazimierza...

Więcej

Wybrane wideo

  • Polscy operatorzy filmowi, red. Andrzej Bukowiecki
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Kultowy film

    Małgorzata Radkiewicz

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Maja Komorowska-Tyszkiewicz

    Maciej Karpiński

    „Kino” 1972, nr 3

  • Ekspresjonizm filmowy

    Barbara Kosecka

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

Wykładowcy