Artykuły
„Prosto z mostu" 1938, nr 50
Strachy
Aleksander Piskor
Powieść Ukniewskiej pt. Strachy na ekranie została przedstawiona nieco gorzej, ale podobnie jak powieść Nałkowskiej: reżyserzy posiekali obraz na liczne scenki, z których wiele (a zwłaszcza prawie wszystkie wstawki baletowe, dość liche w wykonaniu) śmiało by można wyrzucić. W rezultacie powstał na ogół nudny, niepozbawiony zresztą fragmentów nieźle zrobionych i interesujących.
Wśród aktorów najlepszy był J a c e k W o s z c z e r o w i c z, swoisty i oryginalny talent charakterystyczny. Nowy nabytek kobiecy, H a n k a K a r w o w s k a, prezentuje się bardzo ładnie, a chociaż stanowi jeszcze materiał surowy, ma wcale korzystne zadatki na przyszłość. „Awangardowy” pomysł reżyserski, polegający na tym, że aktorzy wypowiadają swoje myśli z zamkniętymi ustami, należy uznać za chybiony, końcowe zaś dramatyzowanie powieści na ekranie zupełnie „nie wyszło”.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
POLSKIE KINO PRZEDWOJENNE, dr Rafał Marszałek
-
Rozwój kina na ziemiach polskich w latach 1907-1914
Wybrane artykuły
-
"Kosmos": pożegnanie przez prozę
Tadeusz Lubelski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2016
-
Socrealistyczne aktorstwo - postulaty i praktyka
Małgorzata Niecikowska
„Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38
-
RECENZJA: Ala ma... film – recenzja książki Michała Dondzika, Krzysztofa Jajko i Emila Sowińskiego "Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych"
Justyna Budzik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2020