Artykuły
„Kino”1970, nr 7, s. 29-35
Przemysł filmowy w Polsce Ludowej
Wiesław Stempel
Wyzwolenie Polski w wyniku zwycięskiej II Wojny Światowej otwierając przed naszym krajem możliwości zbudowania nowego ustroju społeczno-politycznego i własnego potencjału gospodarczego dało naszemu społeczeństwu po raz pierwszy w jego historii szansę stworzenia państwowej kinematografii.
Szansę tę mimo niesłychanie trudnych warunków wykorzystano, ale trzeba sobie zdać sprawę, że zaczynaliśmy niemal od zera. Okupant hitlerowski w okresie minionej wojny dokonał całkowitego zniszczenia wszystkich ośrodków produkcji filmowej i niemal całkowicie zdewastował istniejącą wówczas sieć kin. Trudno dziś z całą dokładnością ustalić, ile kin ocalało z pożogi wojennej, dopiero bowiem rocznik statystyczny w r. 1947 określił stan kin na dzień 30 czerwca 1945 r. na 258 obiektów, przy czym w liczbie tej znalazły się również kina zlokalizowane na obszarach ziem zachodnich i pół-
– 29 –
nocnych. Tak więc w momencie startu polskiej kinematografii brak było zarówno bazy techniczno-produkcyjnej, jak i sieci kin. Brak było także niezbędnej kadry, bowiem tylko garstka przedwojennej kadry mogła przystąpić do odbudowy przemysłu filmowego. Nie mieliśmy również tradycji i doświadczeń zważywszy, że przedwojenny przemysł filmowy wprawdzie produkował od 20 do 28 filmów rocznie, jednakże był to przemysł poddany żelaznym prawom komercjalizmu.
W budowie pierwszych zrębów powojennego przemysłu filmowego zasadniczą rolę odegrały kadry rekrutujące się z powstałej w ramach formującego się w Związku Radzieckim Wojska Polskiego – Polskiej Czołówki Filmowej.
To właśnie kadra „Czołówki” stała się inicjatorem stworzenia państwowej kinematografii i już 13 grudnia 1945 roku dekretem Krajowej Rady Narodowej utworzone zostało Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”, które skupiło wszystkie funkcje związane z produkcją filmów, ich wynajmem, produkcją i obróbką taśmy filmowej, aparatury filmowej oraz zarządzaniem siecią kin. W tym czasie Łódź będąca centrum życia gospodarczego i kulturalnego kraju skupiła rzesze artystów teatru i filmu, tam też powstała pierwsza wytwórnia filmowa. W r. 1945 podjęto decyzję o przejęciu dla potrzeb filmu hali sportowej przy ul. Łąkowej 29 i po jej adaptacji i przeróbce na halę zdjęciową i inne pomieszczenia produkcyjne rozpoczęto realizację pierwszego filmu fabularnego „Zakazane piosenki” w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Podjęto także rozbudowę sieci kin, zorganizowano szkolenie kadr twórczych i technicznych, uruchomiono krajową produkcję sprzętu filmowego.
Dzięki socjalistycznej polityce kulturalnej stworzono możliwości rozwoju filmu jako sztuki narodowej. Film nasz zdobył sobie popularność i uznanie w kraju i za granicą. Miarą jego pozycji w kraju jest wysoka frekwencja, za granicą zaś niezależnie od dużej ilości wyeksportowanych tytułów – wiele nagród i wyróżnień na wielu międzynarodowych festiwalach.
Mamy dziś także dość pokaźną sieć kin i zorganizowaną dystrybucję z ambitnym i ciekawym repertuarem filmowym, na który składa się własna produkcja oraz cenniejsze pozycje liczących się kinematografii światowych.
Postępujący proces odbudowy i rozbudowy kraju powoduje równocześnie wzrost społecznego zapotrzebowania na konsumpcję dóbr kulturalnych, wśród których niebagatelną pozycję zajmuje film. Następuje w związku z tym żywiołowy rozwój przemysłu filmowego we wszystkich dziedzinach.
FILM FABULARNY
Rozpoczęcie produkcji filmu „Zakazane piosenki” otworzyło nowy etap w historii filmu polskiego. Po raz pierwszy produkcja filmu fabularnego nie była związana z Warszawą. Był to silny bodziec dla ambitnego miasta robotniczego jakim była Łódź i szansy tej Łódź nie zaprzepaściła.
Na przestrzeni tych 25 lat z maleńkiego ośrodka produkcyjnego rozrosła się Wytwórnia Filmów Fabularnych w Łodzi do wielkiego ośrodka produkcji filmów z nowoczesnymi halami zdjęciowymi, zapleczem technicznym – w tym przedmiot dumy wytwórni i kinematografii – budynek dźwięku. Współczesnym wymogom nie odpowiada co prawda hala pierwsza – właśnie ta zaadaptowana z hali sportowej, ale niedaleki jest czas, w którym będzie i ona poddana gruntownej modernizacji.
W 1954 r. zostaje powołany do życia nowy ośrodek produkcji filmów fabularnych, tym razem we Wrocławiu. I tam, podobnie jak w Łodzi, sięgnięto do zasady zaadaptowania dla celów filmowych istniejącego obiektu powystawowego. Początkowo jako oddział Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, a później samodzielna jednostka wytwórnia ta umożliwiła zrealizowanie 1/4 powojennej produkcji filmów fabularnych.
W 1960 r. następnym ośrodkiem produkcji filmów fabularnych była Wytwórnia Filmów Dokumentalnych. Rozszerzenie bazy technicznej tej wytwórni o 2 hale zdjęciowe wraz z zapleczem do budowy dekoracji i gospodarki środkami inscenizacyjnymi umożliwiło podjęcie produkcji filmów fabularnych w Warszawie.
Łączny potencjał produkcyjny polskiej kinematografii, wyznaczany obecnie 8 halami zdjęciowymi wraz z zapleczem produkcyjno-technicznym, pozwala na wyprodukowanie około 40 filmów fabularnych w skali roku.
Ten potencjał produkcyjny nie może być jednak wyłącznie wykorzystany do produkcji filmów fabularnych dla kin. Zjawienie się innego potężnego środka masowego przekazu, jakim jest telewizja – sojusznika i konkurenta zarazem – spowodowało, że decyzją naczelnych władz polska kinematografia podjęła obowiązek wyprodukowania potrzebnej ilości filmów fabularyzowanych na rzecz TV. Ta decyzja spowodowała, że w okresie ostatnich lat polski przemysł filmowy nie wyprodukował więcej niż 28 filmów fabularnych dla kin w skali rocznej.
Dorobek w dziedzinie produkcji filmów fabularnych w ostatnich 25-latach nie jest mały. Wyprodukowaliśmy dotąd (tzn. do końca 1969 r.) ponad 300 filmów fabularnych i około 300 filmów telewizyjnych. Nie było to zadanie łatwe do wykonania. Początkowo w latach do 1956 r. produkowaliśmy 2-7 tytułów filmowych rocznie. Lata następne przyniosły wzrost produkcji do ilości 15-28 tytułów rocznie. Ale nie tylko wzrost ilościowy był trudną barierą do sforsowania.
Wzorem innych kinematografii zagranicznych w 1953 roku podjęta została i u nas produkcja filmów barwnych. Pierwszym filmem była „Przygoda na Mariensztacie” w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Opanowanie problemu produkcji filmów barwnych nie było łatwe. Polski przemysł filmowy i jego kadra uporały się jednak z tym zagadnieniem i obecnie produkcja filmów barwnych, tak w systemie KODAK, jak i ORWO jest w zasadzie opanowana.
Następnym etapem w dziedzinie fabularnej produkcji filmowej była konieczność opanowania produkcji filmów wysokonakładowych, o wielkiej oprawie plastycznej. I w tej sferze produkcji polski przemysł filmowy sprostał stawianym mu wymaganiom.
Ukazanie się na ekranach kin polskich (i zagranicznych) takich pozycji, jak: „Krzyżacy”, „Faraon”, „Popioły”, „Lalka”, „Pan Wołodyjowski”, oraz sukcesy artystyczne i finansowe, jakie osiągnęły, było chyba wystarczającym dowodem sprawności realizatorów i polskiego przemysłu filmowego.
Rok 1969 – rok zamykający dwudziestopięciolecie kinematografii polskiej, był rokiem największego poziomu produkcji filmu fabularnego. W tym właśnie roku osiągnięty został, a nawet nieco przekroczony poziom produkcji łącznie rzędu 40 filmów, w tym 24 filmy fabularne dla kin i 48 filmów telewizyjnych.
FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Mimo wielkich wysiłków, jakie włożono w rozwój produkcji filmu fabularnego, nie ten jednak gatunek filmowy zrobił największą karierę w historii powojennej kinematografii polskiej. Jest nią niewątpliwie sfera produkcji filmu krótkometrażowego. Ten gatunek filmowy, na który składa się film dokumentalny, oświatowy, animowany, reklamowy, osiągnął poziom produkcji rzędu 630 pozycji rocznie, w skali 25-lecia rzędu 10.000 pozycji.
Ogromną popularnością cieszą się u nas wydania Polskiej Kroniki Filmowej, film dokumentalny, oświatowy czy animowany. Rozpoczęcie produkcji filmów na rzecz telewizji, a w szczególności filmów animowanych seryjnych sprawiło, że zapotrzebowanie na ten gatunek filmu jest ogromne, przekraczające zdolności produkcyjne i kadrowe naszych wytwórni filmów animowanych. W podziale na gatunki stan ilościowy produkcji filmów krótkometrażowych w ostatnich paru latach przedstawia się następująco:
– Polska Kronika Filmowa – 102 pozycje,
– filmy dokumentalne – 50,
– filmy popularnonaukowe – 60,
– 30 –
– filmy animowane – 80, w tym 1/3 dla TV,
– filmy telewizyjne – 50,
– filmy szkolne, instruktaż, reklamowe itp. około 300 pozycji.
Prekursorami w dziedzinie produkcji filmów krótkometrażowych były: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych w Warszawie i Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi. Wytwórnie te rozpoczęły produkcję od kilku-kilkunastu pozycji w końcu lat czterdziestych, by dojść do poziomu 130 w Wytwórni Filmów Oświatowych i 260 pozycji w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w chwili obecnej.
W ślad za wzrostem produkcji rozwijała się własna baza techniczno-produkcyjna. Obie te wytwórnie posiadają zaplecze techniczne zamykające cykl produkcji filmów, w tym wydziały obróbki taśmy i dźwięku. Nie bez wpływu na rozwój tej bazy była sprawa dostosowania się do produkcji filmów barwnych, zgodnie z tendencjami światowymi. Kadra twórcza i techniczna wytwórni sprostała tym zadaniom i obecnie 1/3 produkcji jest wykonywana w edycji barwnej, z tendencją dalszego wzrostu.
Do producentów filmów krótkometrażowych przyłączyła się w 1964 r. Wytwórnia Filmowa „Czołówka”. Wytwórnia ta w 1964 r. organizacyjnie została podporządkowana Naczelnemu Zarządowi Kinematografii.
Produkcją filmów animowanych zajmują się trzy wytwórnie filmowe – Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku, Studio Miniatur Filmowych w Warszawie i Studio Małych Form Filmowych w Łodzi.
Prekursorami produkcji filmów animowanych były SFR i SMFF. Jak każde początki, tak i te nie były łatwe. W trudnych warunkach lokalowych i technicznych podjęto produkcję filmów animowanych w obu wymienionych studiach, poczynając od filmu „Za Króla Krakusa” reż. Wasilewskiego. Obecna baza techniczna studiów jest skromna, szczególnie jeśli chodzi o sprzęt filmowy i pozwala jedynie na produkowanie około 80 filmów animowanych wyłącznie w edycji barwnej. Jest to jedna z bardzo przyszłościowych i opłacalnych dziedzin produkcji filmowej, zwłaszcza w zakresie eksportu naszych filmów.
PRODUKCJA USŁUGOWA
Ważną rolę, szczególnie jeśli idzie o właściwe funkcjonowanie dystrybucji filmów zagranicznych i usług, spełnia sfera produkcji kopii filmowych, opracowań w dubbingu i napisach.
Rozwijająca się dynamicznie sieć kinowa wymagała stworzenia zakładów produkujących kopie seryjne. Zakłady takie początkowo działały jako oddział produkcyjny Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Począwszy od 1952 roku Łódzkie Zakłady Kopii Filmowych są samodzielnym zakładem produkcyjnym.
Do 1955 r. zakłady produkowały wyłącznie kopie filmowe czarno-białe, w formacie 35 i 16 mm. Od 1955 r. rozpoczęto produkcję kopii filmowych barwnych w formacie 35 i 16 mm.
Obróbką filmów oraz produkcją kopii seryjnych zajmują się również wydziały obróbki taśmy WF.
Z początkowych ilości obrabianych materiałów filmowych rzędu kilku milionów metrów w latach ostatnich nastąpił wzrost do blisko 50 milionów metrów rocznie. Poważnym problemem była konieczność dostosowania technologii produkcji i parku maszynowego do zwiększonych zadań w zakresie obróbki materiałów barwnych. Rozwiązanie tego problemu nastąpiło w wyniku modernizacji i rozbudowy Łódzkich Zakładów Wytwórczych Kopii Filmowych.
Rozwiązany został również problem obróbki materiałów filmowych barwnych systemu Kodak-Eastman, który obrabiają laboratoria WFF i WFD.
Sprawa udźwiękowiania filmów zagranicznych w polskiej wersji językowej miała również swój początek w Łodzi – Studio Opracowań Filmowych, oddziały w Warszawie i Łodzi opracowują obecnie w dubbingu około 45 tytułów filmów zagranicznych oraz około 150 filmów dla telewizji. Mimo trudnych warunków lokalowych i sprzętowych studio to zabezpieczyło potrzeby filmu i telewizji w zakresie opracowań.
TECHNIKA FILMOWA
Nieczęsto się zdarza, aby w branży przemysłowej występowało tyle dyscyplin technicznych, ile jest zgrupowanych w kinematografii.
Upraszczając jednak zagadnienie – stan techniki filmowej można określić w sposób następujący:
Stan techniki filmowej polskiego przemysłu filmowego w ogólnym przekroju jest na poziomie średniego stanu techniki kinematografii państw europejskich.
W dziedzinie produkcji filmowej stan techniki obrazują poniższe sformułowania:
- Na posiadanych 8 hal zdjęciowych – 5 odpowiada standardowi europejskiemu.
- W dziedzinie technologii dźwięku nowoczesne studio dźwięku w Łodzi posiada standard światowy. Od średniego standardu europejskiego odbiegają bazy dźwiękowe Wytwórni Filmów Oświatowych, Studia Opracowań Filmów, Wytwórni Filmowej „Czołówka”. W trakcie budowy jest nowoczesne studio dźwięku we Wrocławiu. Nowoczesny sprzęt dźwiękowy będący w posiadaniu WF umożliwia dokonanie udźwiękowienia filmów w każdym formacie taśmy, w tym również w zakresie stereofonii 6-kanałowej.
- W dziedzinie obróbki taśmy i produkcji kopii seryjnych stan jest dobry. Nowoczesne urządzenia do produkcji kopii seryjnych w Łódzkich Zakładach Wytwórczych Kopii Filmowych (szczególnie kopiarki Bell-Howell) są na poziomie światowym. Budowa wydziałów obróbki taśmy w WFO i WF „Czołówka” wpłynie na dalszą poprawę stanu w tej sferze techniki filmowej.
- W dziedzinie techniki zdjęciowej stan nie jest zadowalający. Z uwagi na małe limity dewizowe z krajów kapitalistycznych nie można było dokonać zakupu niezbędnego sprzętu zdjęciowego w postaci lekkich kamer zdjęciowych typu Arriflex, optyki zdjęciowej, transfokatorów, optyki anamorfotycznej i pomocniczego sprzętu zdjęciowego.
- Najtrudniejsza sytuacja istnieje na odcinku taśmy filmowej. Brak dobrej jakościowo taśmy filmowej – szczególnie barwnej – uniemożliwia przejście w przeważającej ilości na produkcję filmów i kopii barwnych. Dostarczana taśma barwna typu ORWO nie daje możliwości wyprodukowania filmów fabularnych i telewizyjnych na odpowiednim poziomie jakościowym.
- Kinematografia polska nie dysponuje odpowiednim zapleczem do wykonawstwa zdjęć kombinowanych.
- Dużą zasługę w podnoszeniu stanu technicznego polskiego przemysłu filmowego mają: Filmowy Ośrodek Doświadczalno-Usługowy i Wytwórnia Sprzętu Filmowego „Spefika”. W zakładach tych uruchomiono produkcję wysokiej klasy sprzętu filmowego, a w szczególności urządzeń do udźwiękowiania filmów, sprzętu montażowego, sprzętu oświetleniowego, taśmy magnetycznej itd. Jest to wyłącznie produkcja antyimportowa rzędu 250 tys. dolarów rocznie. Filmowy Ośrodek Doświadczalno-Usługowy posiada duży dorobek w dziedzinie prac naukowo-badawczych i postępu technicznego.
Współpracując blisko z bratnimi ośrodkami postępu technicznego kinematografii ZSRR-NRD-CSRS – FODU opracował wiele zadań niezbędnych dla właściwego funkcjonowania techniki filmowej. Prace z dziedziny akustyki, technologii obróbki taśmy, techniki oświetleniowej i zdjęciowej są szczególnie pomocne wytwórniom filmowym.
PRODUKCJA SPRZĘTU FILMOWEGO [1] KINOTECHNICZNEGO
Jak poprzednio podałem – produkcja sprzętu filmowego i kinotechnicznego zlokalizowana jest w Wytwórni Sprzętu Filmowego „Spefika” i Filmowym Ośrodku Doświadczalno-Usługowym.
Niemniej większość produkcji kinotechnicznej wykonywana jest w jednostkach niepodlegających Naczelnemu Zarządowi Kinematografii.
– 31 –
Z zakładów produkujących dla potrzeb sieci kin można wymienić: Łódzkie Zakłady Kinotechniczne w Łodzi, produkujące projektory 35 i 16 mm oraz obiektywy projekcyjne; Polskie Zakłady Optyczne w Warszawie, wytwarzające nasadki anamorfotyczne i niektóre przyrządy pomiarowo-kontrolne; Jeleniogórską Wytwórnię Optyczną w Jeleniej Górze, dostarczającą zwierciadła kinowe i elementy optyczne; Zakłady Elektrod Węglowych w Raciborzu, będące dostawcą elektrod kinowych.
Podobnie jak w wielu krajach dostawy z przemysłu nie zaspokajają w Polsce w pełni potrzeb wytwórni i sieci kin. Stąd duże potrzeby dewizowe kinematografii na zakup brakującego sprzętu produkowanego głównie w krajach kapitalistycznych. Duża ilość unikalnego sprzętu filmowego jest wytwarzana również przez wytwórnie filmowe.
SIEĆ KIN
Odbudowa kin z gruzów pożogi wojennej oraz ich rozbudowa ilościowa – ze szczególnym uwzględnieniem okręgów zaniedbanych – nie były łatwym zadaniem. Z ilości około 258 kin w 1945 r. stan posiadania w chwili obecnej wzrósł do 3.500 obiektów kinowych.
W ilości tej mamy:
– kin miejskich – ponad 1.500,
– kin stałych w ośrodkach miejskich – ponad 1.200,
– kin ruchomych i półstałych – ponad 800.
Wskaźnik miejsc kinowych na 1000 mieszkańców nie jest wysoki i odczuwa się brak miejsc kinowych w poszczególnych ośrodkach kraju. Jest tych miejsc mniej, niż to wynika z potrzeb naszego społeczeństwa. Jest to całkowicie zrozumiałe zjawisko. W naszym kraju, podobnie jak w innych, w których zapanował ustrój socjalistyczny, nastąpił ogromny wzrost oświaty i kultury tak w miastach, jak i na wsi, co w konsekwencji doprowadziło do nieznanego przedtem stopnia zainteresowania społeczeństwa wieloma dziedzinami sztuki, w tym również filmowej. Dowodem tego jest utrzymująca się wysoka frekwencja w kinach na interesujących spektaklach filmowych oraz olbrzymia popularność kin studyjnych i innych tak zwanych Kin Dobrych Filmów – wyświetlających ambitne, ideowo-wartościowe, choć nieraz trudne dzieła filmowe.
Do dyspozycji widza polskiego stoi repertuar filmowy, w którym jest przeciętnie 180 tytułów filmowych w roku.
Sieć kin w Polsce nie jest oczywiście jeszcze jednolita pod względem standardu, wyposażenia i parametrów technicznych. Obok wielu nienagannych i dość komfortowo wykończonych obiektów nowych lub zmodernizowanych spora ilość kin nie spełnia współczesnych wymogów. Przeważająca ilość kin powstała w okresie żywiołowego tempa odbudowy naszego kraju ze zniszczeń wojennych, najczęściej przez uproszczoną adaptację obiektów nie zawsze do tego celu się nadających, w sytuacji, gdzie chodziło przede wszystkim o dotarcie z filmem do widzów i nie było czasu ani środków na budowę kina nowoczesnego.
Trzeba jednak przy tym nadmienić, że dzięki polityce kulturalnej władzy ludowej już od początku zlikwidowano strefy uprzywilejowania i sieć nowych względnie zmodernizowanych obiektów kinowych dość równomiernie pokrywa terytorium całego kraju. W małych miasteczkach różnych zakątków Polski można spotkać kino pod względem wystroju architektonicznego oraz wyposażenia technicznego niewiele ustępujące eksponowanym obiektom kinowym Warszawy.
Problem kin zwanych „wiejskimi” jest aktualnie w centrum uwagi kinematografii. Już w chwili obecnej podjęto przedsięwzięcia zmierzające do przyśpieszenia eliminacji projekcji 16 mm w tych kinach, gdyż nie odpowiada ona współczesnym wymaganiom widza.
Około 10% kin miejskich w Polsce posiada projektory wyposażone w latarnie ksenonowe.
Docelowo zamierza się eliminować lampy łukowe na rzecz ksenonowych. Tempo tego procesu jest jednak ograniczone względami ekonomicznymi, związanymi z koniecznością importu kolb ksenonowych i to przeważnie z krajów kapitalistycznych.
Przestawienie kin na ksenonowe źródła światła wiąże się ponadto z innymi zamierzeniami, a mianowicie z wprowadzeniem automatyzacji seansu kinowego. W chwili obecnej pierwsza seria 50 kompletów urządzeń do automatyzacji seansu kinowego została wyprodukowana w Wytwórni Sprzętu Filmowego „Spefika” i skierowana do sieci kin.
Sieć kin 70 mm w Polsce jest obecnie uboga. Istnieją w chwili obecnej tylko dwa kina tego typu – w Krakowie i Łodzi.
Ten typ spektaklu kinowego jest szczególnie eksponowany w ostatnim okresie czasu, z uwagi na rozwój sieci kin 70 mm oraz produkcji filmów 70 mm.
W 1970 r. przewidziane jest oddanie do eksploatacji dalszych 8 obiektów kinowych 70 mm, m.in. – w Warszawie, Katowicach, Opolu, Poznaniu. Nie jest to nowe budownictwo kinowe, a jedynie adaptacja istniejących obiektów.
Prowadzona konsekwentnie na przestrzeni ostatnich 10 lat typizacja sprzętu projekcyjno-dźwiękowego przyniosła już rezultaty. W wyniku tej akcji zostały wyeliminowane w większości przypadków urządzenia przestarzałe, nietypowe.
Kina dysponują obecnie głównie sprzętem kinotechnicznym produkcji krajowej. Przeprowadzenie takiej typizacji było koniecznością.
Równolegle z modernizacją wielu obiektów kinowych podjęto modernizację i rozbudowę baz technicznych sieci kin. W 1968/69 r. zakończono budowę nowej wojewódzkiej bazy technicznej Zarządu Kin w Łodzi i Rzeszowie. Przewidziana jest budowa tego typu baz m.in. we Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Kielcach.
Jedną z ważnych prac, którą prowadzą Wojewódzkie Zarządy Kin, jest okresowa kontrola i regulacja warunków projekcji i odtwarzania dźwięku w sieci kin. Aktualnie ponad połowa Wojewódzkich Zarządów Kin dysponuje własnymi laboratoriami kontrolno-pomiarowymi, świadczącymi podobne usługi na rzecz okręgów nieposiadających tego typu laboratoriów.
Nadzór merytoryczny nad działalnością laboratoriów kontrolno-pomiarowych sprawuje Filmowy Ośrodek Doświadczalno-Usługowy.
W zakresie wyposażenia sprzętowego sieć kin w okresie lat 70-71 otrzyma m.in. nowoczesne wzmacniacze kinowe w pełni stranzystoryzowane (produkcji FODU), ekrany kinowe plastykowe, prostowniki importowane z Bułgarii oraz projektory przenośne 35 mm produkcji ZSRR i projektory 35 mm produkcji krajowej.
W ramach pomocy świadczonej na rzecz kinematografii trzy Wojewódzkie Zarządy Kin podjęły produkcję unikalnego sprzętu kinotechnicznego dla potrzeb kin. Są to: WZK w Białymstoku, Łodzi, Wrocławiu.
AKTUALNY STAN ORGANIZACYJNY KINEMATOGRAFII
Zwiększające się zadania, jakie przypadały na kinematografię, sprawiły, że jej model organizacyjny ulegał wielu zmianom. Do istotnych zmian należy zaliczyć:
– przeniesienie przedsiębiorstw produkujących sprzęt kinotechniczny i materiały światłoczułe do resortów przemysłowych.
Resort chemii przyjął dwa przedsiębiorstwa produkcji materiałów światłoczułych (Foton i Bydgoszcz), natomiast resort przemysłu maszynowego – Łódzkie Zakłady Kinotechniczne,
– podporządkowanie bezpośrednie sieci kin polskich Wojewódzkim Radom Narodowym, pozostawiając Ministrowi Kultury i Sztuki zwierzchni nadzór,
– włączenie kinematografii – istniejącej w pewnym okresie czasu jako samodzielny urząd – do resortu Kultury i Sztuki.
Obecna forma organizacyjna kinematografii jest formą pośrednią pomiędzy resortem a zjednoczeniem.
Naczelny Zarząd Kinematografii kieruje 19 przedsiębiorstwami:
- Przedsiębiorstwem Realizacji Filmów „Zespoły Filmowe”,
- Wytwórnią Filmów Fabularnych Nr 1,
- Wytwórnią Filmów Fabularnych Nr 2,
- Wytwórnią Filmów Dokumentalnych,
- Wytwórnią Filmów Oświatowych,
- Wytwórnią Filmową „Czołówka”,
– 32 –
- Studiem Małych Form Filmowych,
- Studiem Filmów Rysunkowych,
- Studiem Miniatur Filmowych,
- Przedsiębiorstwem Reklamy Filmowej i Przezroczy,
- Centralą Wynajmu Filmów wraz z oddziałami,
- „Filmosem” wraz z oddziałami,
- Studiem Opracowań Filmów,
- Przedsiębiorstwem Eksportu i Importu Filmów „Film Polski”,
- Centralą Techniczno-Handlową „Foto-Kino-Film”,
- Wytwórnią Sprzętu Filmowego „Spefika”,
- Filmowym Ośrodkiem Doświadczalno-Usługowym,
- Łódzkim Zakładem Wytwórczym Kopii Filmowych,
- Centralnym Archiwum Filmowym.
Tym samym Naczelny Zarząd Kinematografii obejmuje swoją działalnością całokształt problemów kinematografii, a w szczególności polityki programowej w zakresie produkcji i rozpowszechniania filmów, produkcji sprzętu filmowego, zagadnień inwestycji łącznie z budownictwem kinowym, postępu techniki oraz problematyki ekonomicznej.
PERSPEKTYWY ROZWOJU PRZEMYSŁU FILMOWEGO
Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie są perspektywy rozwojowe polskiego przemysłu filmowego w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, należy zastanowić się nad sprawami:
a) perspektyw rozwojowych światowego przemysłu filmowego w świetle postępującej rewolucji naukowo-technicznej,
b) wpływu telewizji,
c) miejsca polskiego filmu w świecie,
d) zapotrzebowania społecznego na film tak ze strony telewizji, jak i kina.
PERSPEKTYWY ROZWOJOWE ŚWIATOWEGO PRZEMYSŁU FILMOWEGO W ŚWIETLE POSTĘPUJĄCEJ REWOLUCJI NAUKOWO-TECHNICZNEJ
Od powstania filmu aż do lat 30-tych bieżącego stulecia nie notuje się poważniejszego postępu technicznego w dziedzinie produkcji i techniki filmowej.
W latach 30-tych wprowadzony został dźwięk, który rewolucjonizuje film i przez okres następnych kilkunastu lat nie obserwuje się dalszego istotnego postępu technik filmowych.
Film w tej formie, jaka utrzymywała się przez długie lata, został przyjęty przez widzów, stając się magnesem przyciągającym szerokie masy społeczne do kina.
Forma ta – to obraz standardowy o proporcji 1 : 1,37 oraz dźwięk płaski.
Pod koniec lat 30-tych pojawia się film barwny, co prawda w niewielkich ilościach, stając się niezwykle atrakcyjną formą dla widzów. Pojawienie się telewizji na świecie stawia przed przemysłem filmowym konieczność wzbogacenia walorów technicznych filmu i kina. Kinematografia ma do wyboru albo stopniowy zmierzch tradycyjnego kina, albo takie uatrakcyjnienie spektaklu filmowego w kinie, aby było ono wystarczającym atutem w rywalizacji z telewizją.
Wybór tej drugiej możliwości sprawił, że zaczynają się pojawiać nowe formaty filmu jak cinemascope o proporcji 1:2,35 i 1:2,55, szerokoformatowy o szerokości taśmy 70 mm, a także stereofonia cztero-, sześcio- i dziewięciokanałowa.
Trwają obecnie intensywne badania nad formą kina trójwymiarowego. Nie sposób oczywiście przewidzieć dalszej ewolucji w technice filmowej i kinowej.
Niemniej w oparciu o wiele prac badawczych z tej dziedziny prowadzonych w ZSRR i w USA można z dużym przybliżeniem powiedzieć, że forma technicznego wyrazu w latach siedemdziesiątych będzie tradycyjną formą spektaklu kinowego z taśmy 35 mm oraz w mniejszym zakresie z taśmy 70 mm. Będzie to jednak wyłącznie film barwny. Należy natomiast przewidywać ogromny postęp w dziedzinie budowy sprzętu kinotechnicznego i filmowego, szczególnie z uwzględnieniem osiągnięć elektroniki.
Poważna zmiana może jedynie nastąpić w latach 80 w dziedzinie fizycznego nośnika obrazu, tj. taśmy filmowej światłoczułej.
Z uwagi na ogólny deficyt srebra na świecie, jaki rysuje się w przyszłości, być może dojdzie do zastąpienia taśm światłoczułych innym nośnikiem, np. magnetycznym, termoplastycznym.
Ogromną przyszłość przekazywania i rejestracji informacji ma dziedzina holografii.
WPŁYW TELEWIZJI
Szerokie wprowadzenie telewizji na świecie spowodowało, szczególnie w krajach wysokouprzemysłowionych, spadek frekwencji w kinach. Spadek ten był często radykalny. Jednakże zwykle po okresie 8-10 lat ustępowało zafascynowanie społeczeństwa tym nowym środkiem przekazu i następowało wtedy z reguły zjawisko tzw. „znużenia ekranem telewizyjnym”. Równocześnie następowała nie tylko stabilizacja frekwencji w kinach na odpowiednim poziomie, ale w niektórych krajach pewien niewielki wzrost ilości widzów kinowych.
Wyniki badań problemu w skali światowej wykazują, że jakkolwiek spadek ilości widzów dochodził do 40-60%, nie towarzyszył temu istotny spadek wpływów w sieci kin.
Jest to wynikiem samoobrony kina, które zastosowało nowe środki techniczne i estetyczne dla przyciągnięcia widza do sali kinowej. Atrakcyjny spektakl filmowy i dobre, estetyczne kino, nawet przy zwyżce cen biletów, nie odczuwa w sposób istotny skutków masowego rozwoju telewizji.
W Polsce obserwowaliśmy również analogiczne zjawisko. Rywalizujące ze sobą środki masowego przekazu, jakimi są telewizja i kinematografia, dochodzą powoli do przekonania, iż nie tylko możliwa, ale wręcz konieczna jest wzajemna współpraca. Tak więc film barwny, który w pierwszym okresie istnienia telewizji stanowił najmocniejszy atut kinematografii, zostaje przyswojony przez telewizję, a z kolei wielokamerowa metoda produkcji filmów zostaje dla odmiany przyjęta przez kinematografię. W coraz to nowych dziedzinach, następuje zbliżenie wzajemne, przenikanie telewizji i kinematografii. Ale największe zbliżenie obserwujemy na odcinku produkcji filmowej. Stała dążność do przygotowania programu telewizyjnego według zasad przyjętych w radio sprawiła, że coraz więcej tych programów jest przygotowanych i następnie emitowanych z taśmy filmowej lub magnetycznej.
Dla przykładu można podać, że w telewizjach zachodnich ilość przygotowanych programów telewizyjnych dochodzi do 80-85%. Stworzone zostało ogromne zapotrzebowanie na spektakl filmowy i jego najbardziej atrakcyjną formę – film telewizyjny seryjny. Wielkość tego zapotrzebowania dla TV przekroczyła znacznie poziom produkcji filmowej na ekrany kin. Zjawisko to obserwuje się również i w Polsce, gdzie dochodzimy już do zrównywania się poziomu produkcji filmów dla kin i telewizji.
Z tych faktów wynikają w wielu krajach programy rozwoju bazy technicznej do produkcji filmów.
W Europie mimo istnienia znacznego potencjału produkcji filmów wybudowano w ostatnich 3 latach około 30 nowych hal zdjęciowych. Podejmowane są wysiłki w kinematografii amerykańskiej, mające doprowadzić do zbudowania kilkudziesięciu nowoczesnych hal zdjęciowych. Rozwijana jest także forma nowego budownictwa kinowego. Imponują tu szczególnie plany rozwojowe kinematografii radzieckiej, gdzie w okresie 71-75 roku ma być zbudowanych około 3.300 nowych kin, w tym 800 – 70 mm.
Plany te w dziedzinie rozwoju bazy do produkcji filmów i kin nie są hamowane w świetle nowych form upowszechnienia filmu, jakimi okazał się system EVR (Electronic Video Recording). System ten umożliwia przeniesienie obrazu z dowolnego nośnika (filmu lub taśmy magnetycznej) na specjalną, cienką taśmę. Taśma EVR jest umieszczana w specjalnie skonstruowanej kasecie. Odtwarzanie obrazu odbywa się przez przystawkę (tele-player), przetwarzającą impulsy świetlne
– 33 –
na elektryczne. Po dołączeniu przystawki do gniazda antenowego telewizora domowego obraz ukazuje się na ekranie. Kaseta zawiera około 240 m taśmy filmowej z 52–minutowym programem. Na drugą połowę 1971 r. planuje się produkcję wersji barwnej. Wynalazek ten, jak przewidują jego twórcy, będzie miał ogromne zastosowanie w przygotowaniu programów szkolnych, instruktażowych i rozrywkowych oraz należy przypuszczać, że powinien wywrzeć znaczny wpływ na wszystkie dziedziny przemysłu trudniące się przetwarzaniem informacji. Obserwując dalszy rozwój kinematografii w wielu krajach wysokouprzemysłowionych, nie ma powodów do ogłaszania zmierzchu kina i filmu, wręcz przeciwnie, należy przewidywać szczególnie duży rozwój produkcji filmów.
MIEJSCE POLSKIEGO FILMU W ŚWIECIE
Mimo ogromnych osiągnięć w dziedzinie rozwoju produkcji filmów i sieci kin w okresie 25 lat PRL nie możemy uznać, że stan na tym odcinku jest dobry. Produkcja filmów fabularnych jest jedną z tych dziedzin, gdzie nie przekroczyliśmy pułapu produkcji lat 1936-1938. Wskazuje na to m.in. porównanie ilości filmów produkowanych w Polsce, z produkcją w innych krajach. Np.: CSRS produkuje 40-45 filmów fabularnych rocznie, ZSRR, Francja, Anglia – 100-180 filmów fabularnych na rok, Hiszpania, Meksyk, ZRA – 80-100, nie mówiąc już o takich potentatach w tej dziedzinie, jak Indie, Japonia, Włochy, produkujące nierzadko 300-500 filmów rocznie.
Podobna sytuacja jest na odcinku sieci kin. Polska, z ilością 20,0 miejsc kinowych na 1000 mieszkańców zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie. Nasycenie miejscami kinowymi w rozwiniętych krajach świata jest dwukrotnie wyższe niż w Polsce, pomimo ogromnego wzrostu ilości miejsc kinowych w okresie istnienia PRL, w stosunku do okresu przedwojennego. Niekorzystna jest również struktura sieci kin z przewagą kin 16 mm.
ZAPOTRZEBOWANIE SPOŁECZNE NA FILM
Ilościowy poziom produkcji filmów, szczególnie fabularnych kin, nie odpowiada potrzebom społecznym.
Nie nadążamy również z produkcją filmów dla telewizji. Problemy te były omawiane na V Zjeździe partii. W Tezach ustalonych na V Zjeździe Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej czytamy:
„Ulepszenia technicznego wymaga wyposażenie kinematografii, niezbędna jest dalsza rozbudowa i unowocześnienie sieci kin. Należy zwiększyć produkcję filmów o walorach ideowo-wychowawczych, zwłaszcza przeznaczonych dla młodzieży...” Badania, jakie prowadziła polska kinematografia wykazały, że produkcja ta powinna osiągnąć liczbę minimum 35-40 filmów fabularnych rocznie. Ocena ta pokrywa się z poglądami środowiska filmowego.
Zapotrzebowanie zgłoszone przez Telewizję Polską na film telewizyjny przewiduje osiągnięcie produkcji 250 filmów TV w 1985 r. (0,5 godzinnych). Nie jest to duża liczba, zważywszy, że będą w tym czasie funkcjonować co najmniej trzy programy telewizyjne.
Przeliczając łączną produkcję w sferze filmu fabularnego na lata 1971-1985 w jednostkach porównywalnych, powinniśmy w 1985 r. produkować około 130 filmów fabularnych. Oznacza to trzykrotny wzrost produkcji.
W sferze produkcji filmu krótkometrażowego i w innych dziedzinach działalności kinematografii przewidziany jest również w 1985 r. 2-3-krotny wzrost, przy czym wzrost ten wynika wyłącznie z potrzeb telewizji.
Osiągnięcia polskiego przemysłu filmowego w ostatnich 25 latach są niewątpliwie duże.
Rezultaty te są wynikiem rzetelnej i twórczej pracy kadry realizatorskiej, technicznej, ekonomicznej, działaczy produkcji rozpowszechniania. Były one na miarę ambicji i sił oraz środków oddanych do dyspozycji przez państwo. Stoimy jednak w przededniu okresu, który charakteryzować się będzie wielkimi zmianami w dziedzinie techniki i technologii wytwarzania oraz ogromnych zadań produkcyjnych.
W okresie najbliższych 15 lat musimy wyprodukować około trzykrotnie więcej, niż w okresie minionym. Sytuacja na odcinku bazy technicznej kinematografii charakteryzuje się tym, że wykorzystujemy w wysokim stopniu jej możliwości, relatywnie więcej, niż w wielu innych kinematografiach.
Jaki zatem zespół zadań i środków na najbliższy okres jest przewidziany, aby podołać tym zamierzeniom? Program produkcji na najbliższe 5-7 lat zakłada wyprodukowanie następującej ilości filmów w skali rocznej:
– 35 długometrażowych fabularnych filmów dla kin,
– 120 półgodzinnych fabularnych filmów dla TV,
– 900 filmów krótkometrażowych, w tym ponad 300 dla TV.
Obok znacznego wzrostu ilości filmów w stosunku do obecnego poziomu istotna będzie zasadnicza zmiana struktury produkcji, ponieważ z każdym rokiem powinien wzrastać udział w produkcji filmów barwnych. Między innymi również telewizja, z uwagi na planowane w r. 1975 uruchomienie programu kolorowego, postuluje, aby 75% produkowanych dla niej filmów realizowano na taśmie barwnej.
Plany rozwojowe bazy kinematografii w okresie najbliższych 5-7 lat przewidują modernizację i rozbudowę:
Wytwórni Filmów Dokumentalnych w części dotyczącej oddziału produkcji filmów telewizyjnych i fabularnych oraz zaplecza techniczno-magazynowego;
Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, która zwiększy swą zdolność produkcyjną dwukrotnie poprzez wybudowanie 2 hal zdjęciowych wraz z wydziałem dźwięku i zapleczem produkcyjno-technicznym;
Wytwórnia Filmów Fabularnych w Łodzi zrealizuje modernizację 2-3 hal zdjęciowych, Wydziału Obróbki Taśmy i innych działów, zamykając tym samym podstawowy cykl rozwoju tej wytwórni;
Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi zrealizuje budowę oraz wymianę i uzupełnienie wyposażenia dwóch podstawowych działów – Wydziału Obróbki Taśmy i Wydziału Techniki Dźwięku, stając się dużym i samodzielnym organizmem produkcyjnym. Wytwórnia ta produkować będzie również fabularne filmy telewizyjne;
Wytwórnia Filmowa „Czołówka” w Warszawie, o wielkich tradycjach, również podejmie program rozbudowy, głównie agend technicznych;
Łódzkie Zakłady Wytwórcze Kopii Filmowych, będące głównym producentem kopii masowych, zakończą w 1970-1971 r. prowadzoną od kilku lat rozbudowę i modernizację zakładu;
Centrala Wynajmu Filmów zbuduje agendy Centrali i oddziału warszawskiego wraz z zapleczem magazynowym dla PP „Film Polski” i niektórych pomieszczeń Przedsiębiorstwa Reklamy Filmowej i Przezroczy;
Zostanie dokonana poprawa warunków Studia Miniatur Filmowych, Filmowego Ośrodka Doświadczalno-Usługowego, Centralnego Archiwum Filmowego, Centrali Techniczno-Handlowej.
Potrzebne są również znaczne środki dewizowe na zakup wysokiej klasy sprzętu filmowego z Zachodu.
Zagadnieniem o pierwszorzędnym znaczeniu jest konieczność rozwiązania przez resort chemii problemu wysokojakościowej taśmy filmowej, szczególnie barwnej, bądź to w drodze podjęcia produkcji na licencji zagranicznej, bądź też w drodze przyznania kinematografii środków na zakup taśmy z krajów kapitalistycznych. Ze swej strony kinematografia podjąć musi wysiłki w kierunku intensyfikacji procesów produkcji filmowej. Lepsze techniczne uzbrojenie miejsc pracy, lepsza organizacja powinny przynieść co najmniej 30% wzrost produkcji w skali najbliższej pięciolatki, nie licząc wzrostu produkcji wynikającego z przyrostu podstawowej bazy technicznej.
Ten program prac na najbliższe lata nie zaspokaja dalszych perspektywicznych potrzeb kinematografii. Bilans potrzeb i możliwości produkcyjnych wskazuje,
– 34 –
że niezbędna stanie się budowa nowej dużej wytwórni filmowej w Warszawie i studia filmów animowanych.
Potrzebne są jednak dużo wcześniejsze decyzje podstawowe, które umożliwią przeprowadzenie prac studialnych i analitycznych nad tymi zagadnieniami.
W dziedzinie techniki przewidujemy m.in. podjęcie produkcji filmów barwnych, w przeważających ilościach, w tym również na taśmie 70 mm.
Przewidziane jest także znaczne zwiększenie produkcji krajowego sprzętu filmowego i kinotechnicznego o wysokich walorach użytkowych, szczególnie w połączonym przedsiębiorstwie FODU-Spefika.
W dziedzinie modernizacji i rozwoju sieci kin Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przewidziane są następujące zamierzenia:
W ciągu 1970-1980 r. zostanie zmodernizowana sieć kin 16 mm. Zostanie dokonana wymiana projektorów 16 mm na projektory 35 mm.
Po tym okresie nie przewiduje się dalszego funkcjonowania profesjonalnych kin 16 mm. Tak długi okres modernizacji wynika z faktu, że Wojewódzkie Zarządy Kin i Naczelny Zarząd Kinematografii nie są w stanie wydatkować tak dużych sum w krótszym okresie czasu.
W ciągu 1970-1972 roku powstanie sieć kin 70 mm – w liczbie 12, a docelowo do 1985 r. postulujemy utworzenie sieci kin 70 mm w ilości 40 obiektów.
W latach 1971-1977 przeprowadzona zostanie podstawowa modernizacja sieci kin 35 mm.
Kinematografia postuluje zbudowanie nowych kin 35 mm w latach 1971-1985. Postulaty nasze idą w kierunku zbudowania nowych obiektów kinowych szczególnie w wielkich ośrodkach przemysłowych pozbawionych właściwej sieci kin oraz ośrodkach wiejskich.
Przedłożone przez kinematografię plany przewidują zwiększenie ilości miejsc kinowych do poziomu 26 miejsc na 1000 mieszkańców w 1985 r.
Niemniej realizacja tego programu jest uzależniona od przyznania określonych środków finansowych Wojewódzkim Zarządom Kin. A trzeba podkreślić, że środki te są niezwykle wysokie.
PODSUMOWANIE
Bilans minionych 25 lat jest niewątpliwie korzystny dla polskiej kinematografii. Mamy własny, rodzimy przemysł filmowy, który niejednokrotnie zapisał się chlubnie na kartach historii sztuki filmowej w świecie. Mamy też wiele osiągnięć w innych dziedzinach bezpośrednio związanych z przemysłem filmowym, ale zdajemy sobie jednocześnie sprawę, jak wiele jest jeszcze do zrobienia, aby kinematografia polska osiągnęła stan zadowalający.
Przemysł filmowy jak rzadko która dziedzina podlega niesłychanie szybkim przeobrażeniom technicznym. To sprawia, że koniecznością staje się nieustanne obserwowanie rozwoju przemysłu filmowego na świecie i podążanie w miarę możliwości za postępem technicznym.
Koniecznością staje się też pełna integracja kinematografii i telewizji, aby wspólnymi i zjednoczonymi wysiłkami i posiadanymi środkami wychodzić naprzeciw rosnącym potrzebom i maksymalnie je zaspokajać.
Przedstawiony tu program zamierzeń kinematografii na najbliższą pięciolatkę jest programem jednak zbyt skromnym w stosunku do potrzeb społecznych. Należy podjąć dalsze wysiłki i znaleźć źródła i możliwości wydatnego powiększenia i unowocześnienia bazy techniczno-produkcyjnej polskiego przemysłu filmowego. Wynika to przede wszystkim z rysujących się w przyszłości dysproporcji pomiędzy społecznym zapotrzebowaniem na film a mocą produkcyjną, jaką będziemy dysponować. Dlatego też podjęcie decyzji w sprawie dalszego rozwoju polskiego przemysłu filmowego jest nakazem chwili zważywszy, że cykl przygotowania dokumentacji i realizacja inwestycji są procesem trwającym kilka lat.
Jestem głęboko przekonany, że tak jak w przeszłości potrafiliśmy uporać się z wieloma postawionymi przed kinematografią zadaniami, tak i w przyszłości obserwować będziemy jej dalszy dynamiczny rozwój i coraz pełniej film polski będzie odgrywał ważką rolę w krzewieniu kultury i politycznym wychowaniu społeczeństwa, a zwłaszcza młodego pokolenia.
Wiesław Stempel
– 35 –
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Wizerunki kobiety w kinie polskim lat 80. na przykładzie filmów...
Wybrane artykuły
-
Zerowy styl
Jacek Ostaszewski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010