Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Taper
Jarosław Twardosz
Taper – pianista towarzyszący projekcjom filmów w okresie kina niemego. Jego akompaniament miał nie tylko uatrakcyjniać filmowe pokazy, ale służył również zagłuszaniu głośno pracującego projektora. Od improwizacji tapera oczekiwano pewnej zgodności z filmowym obrazem i ilustracyjności polegającej na dopasowaniu muzyki do nastroju, tematu, rytmu poszczególnych scen filmu. Stan faktyczny był daleki od tych założeń, co często było przyczynkiem krytyki wczesnego kina.
J.T.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Tło historyczne rozwoju kinematografii polskiej na przełomie lat 70. i 80.
Wybrane artykuły
-
RECENZJA: Powieść o Aleksandrze Fordzie – recenzja książki Michała Danielewicza "Ford. Reżyser"
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
-
RECENZJA: Przeciw bezradności, z empatią wobec człowieka – recenzja książki "Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej” Urszuli Tes
Dominik Wierski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2017