Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Taper
Jarosław Twardosz
Taper – pianista towarzyszący projekcjom filmów w okresie kina niemego. Jego akompaniament miał nie tylko uatrakcyjniać filmowe pokazy, ale służył również zagłuszaniu głośno pracującego projektora. Od improwizacji tapera oczekiwano pewnej zgodności z filmowym obrazem i ilustracyjności polegającej na dopasowaniu muzyki do nastroju, tematu, rytmu poszczególnych scen filmu. Stan faktyczny był daleki od tych założeń, co często było przyczynkiem krytyki wczesnego kina.
J.T.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Polska Szkoła Filmowa - geneza, rozwój i przedstawiciele, prof. Alicja Helman
-
Odwilż październikowa i jej wpływ na rozwój kinematografii w Polsce
Wybrane artykuły
-
Groteska i ironia w Kornblumenblau
Natalia Chojna
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
„Niewinni czarodzieje”, czyli tragedia złudzeń
Jean-Louis Manceau
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16