Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Pastisz filmowy
Krzysztof Loska
Pastisz filmowy - stylizacja, naśladownictwo oryginalnego stylu, przy równoczesnym wyolbrzymieniu charakterystycznych jego cech; w przeciwieństwie do parodii brak w nim intencji prześmiewczej, opiera się na intertekstualnej grze z widzem, wymaga kompetencji, jest jednym z wyróżników estetyki postmodernistycznej, wskazuje na kres innowacyjności. Na gruncie refleksji teoretycznofilmowej koncepcję pastiszu przedstawił Fredric Jameson, zwracając uwagę na współczesne utworu odwołujące do poetyki filmu czarnego: Żar ciała (1981) L. Kasdana, Śmiertelnie proste (1983) i Ścieżka strachu (1990) braci Coen. Spośród twórców posługujących się tą odmianą stylizacji na szczególne uznanie zasługują S. Leone (Dobry, zły, brzydki, Dawno temu w Ameryce) oraz B. De Palma (Świadek mimo woli, Nietykalni).
K.L.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Polskie kino po 1989 roku, prof. Mirosław Przylipiak
-
Rozwój Polskiej Szkoły Filmowej
Wybrane artykuły
-
Gdzie polskie kino ma środek? O fenomenie, którego nie było
Marcin Stachowicz
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
-
RECENZJA: Film jako ślad rzeczywistości – recenzja książki "Ślad rzeczywistości. Polskie kino fabularne lat trzydziestych XX wieku" Adama Uryniaka
Weronika Szulik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2021
-
Present Moments of the Past – On Contemporary Creative Documentaries in Two Variations
Katarzyna Mąka-Malatyńska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 5/2019