Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Intertekstualność
Małgorzata Radkiewicz
Intertekstualność - postmodernistyczne zjawisko powtarzania przez dany tekst tekstów wcześniejszych: [1.] w formie ironicznego cytowania (także komentarz, pastisz, parodia) znanych motywów, obrazów i rozwiązań stylistycznych zakorzenionych w zbiorowej wyobraźni (Zelig, Kto wrobił królika Rogera?, Pulp Fiction); [2.] poprzez autotematyczność gatunkową, gdy dzieło mówi o sobie, sposobie powstawania, swojej własnej strukturze (Filmowy zawrót głowy, Vabank II). Intertekstualność wynika z postmodernistycznej estetyki opartej na ciągłym powtarzaniu ustalonych schematów, by tworzyć z nich nowe kombinacje. Tekst postmodernistyczny funkcjonuje jako intertekst pomiędzy tekstami już istniejącymi, a tymi, które dopiero powstaną. Świadomość intertekstualności czyni widza uczestnikiem pozbawionej sztywnych reguł gry komunikacyjnej w konstruowanie i interpretowanie znaczeń.
M.R.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
-
Wizerunki kobiety w kinie polskim lat 80. na przykładzie filmów...
Wybrane artykuły
-
Realizm
Jarosław Twardosz
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
-
REVIEW: An Alternative History of Polish Cinema – A Review of Ewa Mazierska's "Poland Daily: Economy, Work, Consumption and Social Class in Polish Cinema"
Małgorzata Bugaj
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 5/2019