prof. Tadeusz Lubelski
Historyk i krytyk filmu. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim (1971), od 2002 profesor, od 2007 profesor zwyczajny, w latach 2008-2012 dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, obecnie kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego w tym Instytucie. Specjalizuje się w historii filmu polskiego oraz kinematografii europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem francuskiej. Traktuje pracę historyka filmu jako prowadzenie udokumentowanej narracji literackiej, umieszczającej przedmiot w kontekście dziejów kultury.
Opublikował m.in. książki:
Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (1984),
Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992, 2 wyd. 2000),
Kino Krzysztofa Kieślowskiego (red. 1997),
Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000),
Encyklopedia kina (red. 2003, 2 wyd. 2010),
Wielkie tematy w kinie przełomu wieków (red. 2004),
Wajda (2006),
Agnès Varda kinopisarka (red. 2006),
Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF dla najlepszej książki filmowej roku; 2010 nagroda indywidualna ministra nauki i szkolnictwa wyższego),
Historia kina, t. I, Kino nieme (2009); t. II Kino klasyczne (2011) (współredakcja z Iwoną Sowińską i Rafałem Syską),
Kino polskie jako kino narodowe (2009, współredakcja z Maciejem Stroińskim),
Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka).
Tłumaczył:
Romanse i poematy Aleksandra Wertyńskiego (1996),
Hitchcock/Truffaut (2005),
Bliska zagranica. Szkice filmowe o Polakach i dla Polaków Mirona Czernienki (2007).
Laureat Nagrody ZAiKS-u im. Krzysztofa Teodora Toeplitza (2011). Członek Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (od 1999, w latach 2007-2011 jego przewodniczący), członek Europejskiej Akademii Filmowej (od 2006), przewodniczący rady programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego (od 2003), którego dyrektorem programowym był w latach 1995-2001 i 2006; ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (od 2005). W latach 1994-2006 był zastępcą redaktora naczelnego miesięcznika „Kino”. Członek rady naukowej „Kwartalnika Filmowego” i projektu edukacyjnego PISF Filmoteka Szkolna. W latach 1995-2012 przewodniczył jury Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Filmie dla Młodzieży Szkół Ponadpodstawowych, organizowanego w Gdańsku. Wypromował dotąd 15 doktorów i 125 magistrów.
Wykłady
Spotkanie z tworcą
Artykuły
Adaptacje literatury narodowej (fragment o filmie "Mogiła nieznanego żołnierza")
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejOpóźniony przełom dźwiękowy, Kino branżowe
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejNasze kino nieme. Romantyzm strywializowany (1919–1929)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejKino branżowe (1930-1939)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejFilm żydowski w Polsce (1930-1939)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejDwuznaczny urok lat sześćdziesiątych (1962-1969)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejKontynuacje Szkoły Polskiej (1962-1969)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejAdaptacje literatury narodowej (1962-1969)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejKino Moralnego Niepokoju – kanon
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego 1985-2014", Kraków 2015
WięcejEpoka Moralnego Niepokoju (1976-1981)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejOdmiana kreacyjna (fragment rozdziału o Kinie Moralnego Niepokoju)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejPo stanie wojennym. Solidarność osobnych (1982-1989)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejDekada Kieślowskiego
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejInni autorzy (fragment rozdziału o polskim kinie po stanie wojennym)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejPRL jako trauma
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejZobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejArtyści (fragment rozdziału o Kinie Wolności)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejKino bandyckie - od grozy do nostalgii
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejKino historii kreowanej (fragment rozdziału o polskim kinie po stanie wojennym)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
WięcejFrancuska Nowa Fala
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejKadr – Zespół filmowy
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejKino Moralnego Niepokoju
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejPolska Szkoła Filmowa
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejTOR – Zespół filmowy
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejZespoły filmowe
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejX – Zespół filmowy
Tadeusz Lubelski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejPrawdziwy partner. Francuska krytyka o Kieślowskim
Tadeusz Lubelski
„Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4
Więcej"Kosmos": pożegnanie przez prozę
Tadeusz Lubelski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2016
WięcejKsiązki
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Eisler, O FILMIE "OSTATNI ETAP", Warszawa 2007
-
Represje wobec kinematografii polskiej po wprowadzeniu stanu wojennego, prof...
Wybrane artykuły
-
"Kino jako skóra" – polskie filmy i "nowy" paradygmat badań filmoznawczych
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018
-
Czy wyobraźnia może stanowić remedium na okrucieństwa wojny? O apokalipsie w "Wenecji" Jana Jakuba Kolskiego
Agata Augustynowicz
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2021