prof. Mirosław Przylipiak
Historyk i teoretyk filmu. Profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego oraz profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jest wykładowcą akademickim z zagadnień kina i kultury audiowizualnej. Autor książek i publikacji naukowych.
Tematem jego rozprawy doktorskiej były modele podmiotowości wypowiedzi filmowej, rozprawa habilitacyjna dotyczyła zaś poetyki kina dokumentalnego.
Jest autorem książek "Kino stylu zerowego" (1994), "Kino najnowsze" (1998, wraz z Jerzym Szyłakiem) oraz kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a także licznych recenzji filmowych.
Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda. Jego książka "Poetyka kina dokumentalnego" jest owocem wieloletnich badań. Sformułował własne oryginalne definicje tego rodzaju twórczości filmowej, a także opisał jej najważniejsze cechy.
W 2001 roku otrzymał za tę publikację prestiżową Nagrodę im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku 2000, przyznawaną przez miesięcznik "Kino".
Wykłady
Spotkanie z tworcą
Artykuły
„Krótkie filmy”, „Dekalog”, oraz „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej
Mirosław Przylipiak
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24
WięcejKsiązki
KINO STYLU ZEROWEGO. Dwadzieścia lat później
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Gdańsk, 2017
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Agnieszka Holland, O FILMIE "AKTORZY PROWINCJONALNI", Warszawa 2005
-
Polskie kino po 1989 roku, prof. Mirosław Przylipiak
Wybrane artykuły
-
„Matka Joanna od Aniołów”. Szkic antropologiczny
Seweryn Kuśmierczyk
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
„Sanatorium Pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa w kontekście tradycji judaistycznej
Małgorzata Burzyńska-Keller
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30