dr hab. Marcin Maron
Absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi; doktor habilitowany Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w dyscyplinie Nauki o sztuce.
Autor książek: Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990 (Lublin 2019), Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła (monografia twórczości operatora filmowego, Łódź 2019), Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa (Kraków 2010, nominacja do nagrody im. B. Michałka przyznawanej przez miesięcznik KINO 2011). Współautor książki poświęconej operatorowi filmowemu Jerzemu Lipmanowi (Zdjęcia – Jerzy Lipman, Warszawa 2005, red. T. Lubelski). Opublikował kilkadziesiąt artykułów w tomach zbiorowych, „Kwartalniku Filmowym” i innych czasopismach naukowych. Pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie wykłada fotografię i historię filmu. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2019 roku w Radzie Programowej tego stowarzyszenia) Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu. Zajmuje się również fotografią.
Wykłady
Artykuły
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Marcin Maron
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
WięcejJak być kochaną
Marcin Maron
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas Kraków 2010
WięcejPożegnania
Marcin Maron
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
WięcejProblem nicości i nihilizmu w filmach Wojciecha J. Hasa
Marcin Maron
W stronę kina filozoficznego. Antologia pod redakcją Urszuli Tes, WAM, WSFP Ignatianum, Kraków 2011
WięcejMiędzy mitem a historią. Tajemnica filmowego języka Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha J. Hasa
Marcin Maron
Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, wyd. Universitas, Kraków 2014
WięcejChopin jak Orfeusz. "Błękitna nuta" Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2016
WięcejOsobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany: odwrócona perspektywa
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
WięcejO roli ironii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
WięcejRECENZJA: Świat zintegrowany – recenzja "Sztuki filmowej" Jerzego Wójcika
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
Więcej"Mowa ptaków": duch ojca Hamleta i głos Kasandry
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2020
WięcejKsiązki
Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990
Wydawnictwo UMCS
Lublin 2019
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Kawalerowicz, O FILMIE "FARAON", Warszawa 2005
-
Polska Szkoła Filmowa - geneza, rozwój i przedstawiciele, prof. Alicja Helman
Wybrane artykuły
-
Podróż do krainy cieni. O ekranizacji „Doliny Issy” Czesława Miłosza i scenariuszu Tadeusza Konwickiego
Krzysztof Mętrak
„Kino” 1981, nr 188
-
Tytuł jest pierwszy. Z Robertem Bolesto rozmawia Iwona Kurz
Iwona Kurz
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2017