Popiół i diament [1958]
rok produkcji:
- 1958
premiera:
- 10 X 1958
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Scenariusz:
- Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda [na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego]
Zdjęcia:
- Jerzy Wójcik
Obsada:
- Zbigniew Cybulski [Maciek Chełmicki], Ewa Krzyżewska [Krystyna], Wacław Zastrzeżyński [Szczuka], Adam Pawlikowski [Andrzej], Bogumił Kobiela [Drewnowski], Jan Ciecierski [portier w hotelu Monopol], Stanisław Milski [redaktor Pieniążek], Artur Młodnicki [konferansjer Kotowicz], Halina Kwiatkowska [Katarzyna Staniewiczowa], Ignacy Machowski [major Florian], Zbigniew Skowroński [Słomka], Barbara Krafftówna [Stefka, narzeczona Staszka Gawlika], Aleksander Sewruk [Święcki], Zofia Czerwińska [barmanka Lili], Grażyna Staniszewska [Hanka Lewicka]
Montaż:
- Halina Nawrocka
Scenografia:
- Roman Mann
Kierownictwo produkcji :
- Stanisław Adler
Opracowanie muzyczne:
- Filip Nowak
Nagrody:
-
- Złota Kaczka 1959
- MFF Wenecja (Włochy) 1959: nagroda FIPRESCI
- MFF Vancouver (Kanada) 1960: nagroda Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych
- Srebrny Laur D.O. Selznicka 1962
- Nagroda Zachodnioniemieckiej Krytyki Filmowej 1961
- MFF Ibadan (Nigeria) 1961: Dyplom Uznania
- Kryształowa Gwiazda Francuskiej Akademii Filmowej 1962 dla Ewy Krzyżewskiej
- Nagroda Czechosłowackiej Krytyki Filmowej 1965
- MFF Addis Abeba (Etiopia) 1967: Wyróżnienie
Wideo
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Krzyż Walecznych
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Salto
-
Popiół i diament, Krzyż Walecznych
-
Krzyż Walecznych, Popiół i diament
-
Inspiracje malarskie w filmie POPIÓŁ I DIAMENT
-
POPIÓŁ I DIAMENT - bohater i problematyka
-
POPIÓŁ I DIAMENT - dylematy głównego bohatera
-
Popiół i diament
-
POPIÓŁ I DIAMENT - okoliczności powstania i obsada filmu
-
POPIÓŁ I DIAMENT - film wobec pierwowzoru literackiego
-
Kanał, Popiół i diament
-
Janusz "Kuba" Morgenstern
-
Mity narodowe w polskim kinie
-
Obrazy wojny w filmach Andrzeja Wajdy i w twórczości artystów jego pokolenia
-
Popiół i diament
Cytaty
-
Popiół i diament Andrzeja Wajdy to dzieło moralisty i filozofa – dzieło,
Rozwiń
w którym racje polityczne stanowią kanwę do rozegrania prawd ostatecznych. (…) Oto za progiem potwornej wojny zderzają się dwa...
Artykuły
-
„Popiół i diament”
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
-
Narodziny Zbyszka
„Kino” 1975, nr 4
-
Inspiracje malarskie w filmach Andrzeja Wajdy
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16
-
Diament w popiół obrócony
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
To nie jest na sprzedaż... Co znaczył, co znaczy dzisiaj etos AK?
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Robię filmy, które sam chciałbym zobaczyć. Rozmowa z Andrzejem Wajdą
„Kino” 1979, nr 2
-
Powroty Wajdy. "Popiół i diament" w filmach reżysera po 1989 roku
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Szkoła polska
Labirynt światła, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 2006
-
Trzy kolejne podejścia
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Śmierć i dziewczyna
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Piszę ten artykuł w czasie, kiedy nad światem znowu obniża się naelektryzowany pułap wojny, pułap...
-
Dzieło talentu i pasji
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
(...) Temperament artystyczny Andrzeja Wajdy jest zupełnie różny od temperamentu Munka, prowadzi go do...
-
Morderca z Cafe de Wąski Spodeń
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Rozmowy o Popiele i diamencie obracają się na ogół dokoła rysunku psychologicznego postaci Maćka...
-
Felieton apologetyczny
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
„Popiół i diament”
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Tym razem nie ma najmniejszych wątpliwości. Doczekaliśmy się znakomitego polskiego filmu, filmu na miarę...
-
Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu Szkoły Polskiej
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44
Badaczowi, który zechce prześledzić jakąś część twórczości Andrzeja Wajdy – chociażby kilka filmów...
-
Tylko popiół?
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Jest w Popiele i diamencie wielka kreacja Zbyszka Cybulskiego. Gra tego aktora jest bogatsza od sytuacji, w...
-
Realizm i symbolizm „Popiołu i diamentu" Andrzeja Wajdy
„Kino" 1972, nr 1