Prof. SWPS dr hab. Barbara Giza
Doktor habilitowana, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu SWPS, kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej SWPS w Warszawie, filmoznawca i kulturoznawca, zajmująca się kulturoznawczymi aspektami filmu oraz piśmiennictwem filmowym i szeroko rozumianymi związkami filmu z literaturą.
Filmograf w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym, badacz archiwów filmowych i literackich, współautorka filmów dokumentalnych. Członek redakcji kwartalnika Akademii Polskiego Filmu „Pleograf ”, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, członek-specjalista Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autorka książek o tej problematyce oraz redaktor naukowy (z P. Zwierzchowskim) i autorka tekstów serii Polscy Krytycy Filmowi:
Konrad Eberhardt (2013), Aleksander Jackiewicz (2015), Krzysztof Mętrak (2019), Maria Kornatowska (2020) oraz Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych (z P. Zwierzchowskim i K. Mąką-Malatyńską, 2021)), a także Wrzesień 1939. Filmowe teksty i konteksty (z T. Lubelskim, 2021) ORCID: 0000-0002-2207-0662.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Kawalerowicz, O FILMIE "FARAON", Warszawa 2005
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
Wybrane artykuły
-
Włosy Marka Piwowskiego. O ironii jako filmowej strategii subwersji w polskich filmach dokumentalnych przełomu lat 60. i 70.
Karol Jachymek
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
„Jak być kochaną” albo śmierć Ofelii
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008