Artykuły

„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010


Amant filmowy

Katarzyna Wajda

Amant filmowy - termin charakteryzujący pewien typ aktora/aktorki, wyróżniających się nieprzeciętną urodą, wdziękiem i szeroko pojętą fotogenicznością. Warunki zewnętrzne predestynują amantów do odgrywania ról kochanków i uwodzicieli, co niesie niebezpieczeństwo ograniczenia emploi, choć przykład R. Redforda czy P. Newmana pokazuje, że można je przełamać. Wielbiciele mają skłonność do utożsamiania aktora z granymi rolami, stąd zainteresowanie mediów ich życiem prywatnym. Historia amanta filmowego pokazuje, jak zmieniają się kanony urody, zwłaszcza męskiej, i wzorce męskości: do tej grupy należeli: R. Valentino, J. Gabin, E. Bodo, G. Philipe, C. Gable, C. Grant czy G. Peck. Słynne kobiety-amantki to m.in.: A. Nielsen, G. Garbo, M. Dietrich czy C. Deneuve.

 

K. W.

Wróć do poprzedniej strony

Wybrane wideo

  • O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
  • Fenomen POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ, prof. Piotr Zwierzchowski
  • Filmy rozliczeniowe w kinie polskim na przykładzie „Matki Królów”
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Nowe kino

    Tadeusz Lubelski

    "Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009

  • Kammerspiel

    Barbara Kosecka

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Obecność Zanussiego

    Aleksander Jackiewicz

    „Kino” 1981, nr 1